Най-добрата позиция за сън при сънна апнея | Emedo.bg
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart

Promotion
Read more
Най-добрата позиция за сън при сънна апнея

Най-добрата позиция за сън при сънна апнея

Основни изводи

  • Сънят настрани може да намали хъркането и да подобри други симптоми на обструктивната сънна апнея.
  • Спането по гръб увеличава риска от запушване на дихателните пътища и може да влоши симптомите на сънната апнея.
  • При всяка позиция за сън е най-добре да повдигнете главата си и да изравните врата и гръбначния стълб.

Позицията по време на сън може да окаже пряко влияние върху комфорта, болката и качеството на съня. Положението по време на сън може да повлияе и на сънната апнея. Като цяло експертите определят страничното спане като най-добрата позиция при сънна апнея, а спането по гръб - като най-лошата.  

Положението на тялото по време на сън може да играе роля и при двата вида сънна апнея. Обструктивната сънна апнея (ОСА) се появява, когато стеснени или блокирани дихателни пътища пречат на дишането многократно по време на сън. Централната сънна апнея (ЦСА) възниква, когато мозъкът не успява да изпрати сигналите, необходими на тялото да диша нормално.

Както ОСА, така и ЦСА могат да бъдат свързани с това, че хората спят по гръб. Всъщност някои изследвания показват, че повече от половината хора с ОСА проявяват по-тежки симптоми, когато спят по гръб.

Чрез промяна на позицията по време на сън много хора могат да намалят симптомите на ОСА и ЦСА. Разглеждаме влиянието на позициите за спане настрани, по корем и по гръб върху сънната апнея. Обсъждаме също така стратегии за промяна на позите за сън, препоръки за позициониране на главата и допълнителни възможности за лечение на сънна апнея

Спане настрани

Спането настрани е по-подходящо за ограничаване на сънната апнея, отколкото спането по гръб. Проучванията показват, че в много случаи спането настрани може значително да намали смущенията в дишането, причинени както от ОСА, така и от ЦСА. Причините за подобряването на симптомите обаче са различни при двата вида сънна апнея.

Когато спите настрани, вероятността тъканите в устата и гърлото да се придвижат до положение, при което могат да блокират дихателните пътища, е по-малка. По тази причина много лекари препоръчват спането настрани като част от процеса на лечение на ОСА. Спането настрани може също така да намали хъркането, което е често срещан симптом на сънната апнея.

Едно проучване установява, че спането на дясната страна е най-подходящото положение за намаляване на случаите на ОСА, което вероятно се дължи на разликите в притока на кръв към и от сърцето. Въпреки това спането на лявата страна може да е по-подходящо при определени обстоятелства. Например, ако имате гастроезофагеална рефлуксна болест през нощта, може да почувствате по-голямо облекчение на симптомите, ако спите на лявата си страна. Експертите също така препоръчват да спите на лявата си страна, при бременност, тъй като тази позиция може да намали натиска върху черния дроб и да насърчи здравословния кръвоток.

ЦСА не се причинява от блокирани дихателни пътища, но въпреки това изследванията показват, че спането настрани може да намали проблемите с дишането, свързани с това състояние. Експертите предполагат, че положението по време на сън може да повлияе на дишането при ЦСА, като промени както наличното свободно пространство в белите дробове, така и предаването на сигнали между мозъка и тялото, които контролират скоростта на дишането. Важно е обаче да се отбележи, че положителните ефекти от спането настрани като цяло са по-големи при ОСА, отколкото при ЦСА.

Как да спим настрани?

Повечето възрастни предпочитат да спят настрани, но ако това не е естествената ви позиция за сън, можете да опитате различни подходи за промяна на позата си. 

Един от начините да останете настрани по време на сън е да поставите възглавници на едно или повече места в леглото си, които да ви помогнат да не се преобърнете по гръб. Можете да експериментирате с различни размери възглавници, както и с местата, на които да ги разположите. 

Друг метод, който улеснява спането настрани, е да поставите топка за тенис в чорап и да зашиете чорапа към гърба на ризата. Ако се преобърнете по гръб, топката може да причини достатъчно дискомфорт, за да ви накара да смените позицията си, без да се събудите. 

В някои случаи специалистите могат да препоръчат устройства за позициониране, които вибрират, ако започнете да спите по гръб. Изследванията за ефективността на тези устройства обаче са ограничени. 

Матракът и възглавницата, които поддържат тялото ви по подходящ начин, могат да спомогнат за повишаване на комфорта, когато спите настрани. Може да ви е от полза и да спите с възглавница между коленете или възглавница за тяло за допълнителна опора.

Спане по корем

Изследванията, посветени на спането на корем и симптомите на ОСА и ЦСА са ограничени, а данните от малкото налични проучвания са разнопосочни. 

Резултатите от някои неголеми проучвания показват, че спането на корем може да намали паузите в дишането при обструктивна сънна апнея. Както и при спането настрани, спането по корем може да предотврати блокирането на дихателните пътища. Въпреки това, като се има предвид липсата на обширни проучвания, доказателствата за въздействието на спането по корем върху ОСА далеч не са убедителни.  

Спането по корем е най-малко популярната позиция за сън сред възрастните. В тази позиция може да изпитвате затруднения при заспиване. В някои случаи спането по корем води до изкривяване на врата, болки в гърба или нежелани събуждания.

Спането по корем може да затрудни използването на устройствата за непрекъснато положително налягане в дихателните пътища, които обикновено се използват за лечение на сънна апнея. Апаратите, предназначени за тази дейност, изискват да носите маска за лице, която подава въздух под налягане към носа или устата ви, а спането по корем може да не е подходящо при употребата на тази маска. 

Когато сте по корем, маската може да притисне лицето ви и да причини дискомфорт. Освен това маската може да се измести от мястото си и да започне да пропуска въздух, което може да причини сухота в очите и да намали ефективността на терапията. 

Спане по гръб

Експертите съветват да се стараете да избягвате спането по гръб, ако имате ОСА. В това положение гравитацията може да причини отдръпване на езика назад в устата, където той може да възпрепятства въздушния поток през гърлото. В резултат на стесняването на дихателните пътища спането по гръб може също да влоши хъркането.

Въпреки че ЦСA се дължи на неспособност на мозъка да регулира дишането, а не на запушени дихателни пътища, изследванията показват, че свързаните с този вид сънна апнея проблеми с дишането се появяват по-често, когато сте по гръб. В резултат на това спането по гръб може да влоши симптомите ѝ.

Ако страдате от ОСА или ЦСА и предпочитате да спите по гръб, може да намерите компромис, като спите с вдигната глава под ъгъл от 60 градуса. Спането в повдигнато положение може да ограничи силата на гравитацията, която придърпва езика и други тъкани в положение, в което те могат да блокират дихателните пътища. Спането с повдигната глава също може да намали хъркането.

Най-подходящата позиция на главата при сънна апнея

Тъй като ОСА се причинява от блокирани дихателни пътища, най-добрата позиция на главата при сънна апнея е тази, която поддържа дихателните пътища отворени. Оптималният начин за опора на главата може да зависи от цялостната ви позиция по време на сън, но като общо правило е най-добре да избягвате да сте с лице нагоре, докато лежите в леглото.

Ако обичайно спите настрани, може да се окаже, че по време на сън неволно сте сменили позицията и сте заели именно тази. Ако сте склонни да спите по гръб, едно сравнително малко проучване показва, че е възможно да намалите смущенията в дишането, причинени от сънна апнея, ако обръщате главата си настрани, докато сте в това положение. 

При всяко положение за сън главата ви трябва да е разположена в една линия с врата и гръбначния стълб. Когато сте настрани, може да се нуждаете от по-висока възглавница, за да избегнете натоварването на врата и да се уверите, че гръбначният ви стълб остава изправен. Навита на руло кърпа в близост до възглавницата също може да осигури допълнителна височина и опора за врата. 

Ако спите по гръб, може да помислите за възглавница или друг аксесоар, който поддържа главата и горната част на торса под висок ъгъл, по време на сън. Ако спите по корем, обикновено няма нужда от голяма възглавница или опора за врата.

Овладяване на симптомите на сънната апнея и осигуряване на по-добър сън

Експертите обикновено препоръчват на хората със сънна апнея да избягват спането по гръб, но също така предлагат и други методи за действие. Най-подходящото лечение на сънната апнея зависи от вида ѝ, нейната интензивност и други аспекти на цялостното здравословно състояние на човека. Съществуват редица възможности за лечение на сънна апнея.

CPAP Апарат за непрекъснато положително налягане в дихателните пътища: Този вид апарат изпомпва въздух в маска за лице с постоянно ниво на налягане. Именно този въздух под налягане помага за поддържане на дихателните пътища отворени. От терапията с това устройство могат да се възползват както хора с ОСА, така и хора с ЦСА. 

Други видове терапия: В някои случаи при лечението на сънна апнея се използва друг вид положително налягане в дихателните пътища, например автоматично регулиращо се или двустепенно Подобно на непрекъснатото положително налягане в дихателните пътища, тези устройства изпомпват въздух под налягане в дихателните пътища, но използват различни методи за настройка и контрол на количеството. 

Устни апарати: При хора с ОСА оралните апарати помагат за поддържане на дихателните пътища отворени чрез промяна на позицията на челюстта или езика. Оралните апарати често са следващият избор на лечение, ако терапията с непрекъснато положително налягане в дихателните пътища не е подходяща или ефективна.

Хирургична намеса: За някои случаи на ОСА и ЦСА има различни хирургични възможности. Видовете операции варират в зависимост от причината за появата и развитието на на сънната апнея, но включват отстраняване на сливици или аденоиди, промяна на анатомичните особености на носа или гърлото, както и стимулация на френетичния или хипоглосалния нерв. 

Лечение на основните причинители: Някои състояния, като сърдечна недостатъчност или хронична употреба на опиати, могат да предизвикат или да влошат ЦСА. При лечението на тези състояния симптомите на болестта могат да намалеят или да изчезнат. 

В допълнение към тези подходи за лечение, лекарите могат да предложат промени в начина на живот, които биха могли да помогнат за овладяване на сънната апнея.

Избягване на алкохола: Експертите препоръчват на хората с ОСА или на хъркащите хора да избягват употребата на алкохол преди сън, тъй като алкохолните напитки могат да забавят дейността на нервната система и да увеличат вероятността от блокиране на дихателните пътища от тъкани.

Преценка на лекарствата. Някои лекарства могат да повлияят на симптомите на ОСА или на ЦСA. Намаляването на употребата на тези лекарства или пълното им избягване може да подобри симптомите на сънната апнея. Не забравяйте да се консултирате с медицинско лице, преди да промените или прекратите употребата на дадено лекарство. 

Оптималното лечение и промените в начина на живот при сънна апнея могат да варират в зависимост от индивидуалните особености. По тази причина е важно да обсъдите възможностите за лечение с лекар, който може да представи потенциалните ползи и недостатъци на всеки подход и да предложи индивидуален план за лечение.

безплатен тест за сънна апнея